
MEDIA AND INFORMATION 
IN THE CASPIAN REGION
IN THE AGE OF COVID-19

SPECIAL REPORT BY THE CASPIAN POLICY CENTER



ABOUT US

The Caspian Policy Center (CPC) is an 
independent, nonprofit research think 
tank based in Washington D.C. Economic, 
political, energy, and security issues of 
the Caspian region constitute the central 
research focus of the Center. 

CPC aims at becoming a primary research 
and debate platform in the Caspian 
region with relevant publications, events, 
projects, and media productions to nurture 
a comprehensive understanding of the 
intertwined affairs of the Caspian region. 

With an inclusive, scholarly, and innova-
tive approach, the Caspian Policy Center 
presents a platform where diverse voices 
from academia, business, and policy world 
from both the region and the nation’s cap-
ital interact to produce distinct ideas and 
insights to the outstanding issues of the 
Caspian region.



       SPECIAL REPORT

ABOUT THE AUTHORS

Ambassador (Ret.) Richard E. Hoagland
Caspian Security and Politics Program Chair, 
Caspian Policy Center

Ambassador (ret.) Richard E. Hoagland was U.S. Principal Deputy Assistant 
Secretary of State for South and Central Asian Affairs, October 2013-August 
2015. Before returning to Washington in September 2013, he spent a decade 
in South and Central Asia. He was U.S. Deputy Ambassador to Pakistan 
(2011- 2013), U.S. Ambassador to Kazakhstan (2008-2011), and U.S. Ambas-
sador to Tajikistan (2003-2006). He also served as U.S. Charge d’affaires 
to Turkmenistan (2007-2008). Prior to his diplomatic assignments in Central 
Asia, Ambassador Hoagland was Director of the Office of Caucasus and 
Central Asian Affairs in the Bureau of Europe and Eurasian Affairs, Depart-
ment of State (2001-2003). In that position, he wrote and negotiated four of 
the key bilateral documents defining the Central Asian states’ enhanced re-
lationship with the United States in the aftermath of 9/11. His earlier foreign 
assignments included Russia where he was Press Spokesman for the U.S. 
Embassy (1995-1998). During the course of his career, he received multiple 
Presidential Performance Awards, State Department Meritorious and Superi-
or Honor Awards, as well as the Distinguished Honor Award.

2

Kristen Cheriegate
Managing Editor, Caspian Affairs
Caspian Policy Center

Kristen Cheriegate is currently the Managing Editor of Caspian Affairs. She 
also works in Denver, Colorado as the Communications and Policy Advisor 
to the Majority Leader in the State Senate. Prior to her move to Colorado, 
she was the Senior Programs Manager for the Caspian Policy Center. She 
holds a Master’s degree in Security Policy and National Security Law from 
the George Washington University. Formerly, she was a Guest Lecturer at 
College of the Canyons in Southern California and was on the Board of Di-
rectors for the United Nations Association of the National Capital Area. She 
has also conducted research and analysis for both the Center for Cyber and 
Homeland Security and the Center for European Policy Analysis.



       SPECIAL REPORT

ABOUT THE AUTHORS

Sara Huzar
Former Research Intern, 
Caspian Policy Center

Sara Huzar interned at the Caspian Policy Center from 2018-2019, and was 
the Lead Research Intern for the Caspian Security and Politics Program. She 
is a member of George Mason University’s Honors College Class of 2019 and 
is one of its nineteen members to receive the prestigious University Schol-
arship. While an undergraduate, she held numerous leadership positions in 
on-campus organizations and spent the spring of 2017 living in Kyiv, Ukraine 
while interning at the US Embassy in the city. She graduated summa cum 
laude with a BA in Global Affairs and History and currently is pursuing a Ful-
bright grant in Bulgaria.

3



 SPECIAL REPORT 4

CONTENTS

Introduction								        p. 5
International News Sources					     p. 6
The U.S. Experience and the Necessity of Diplomats   	 p. 13
Recommendations							       p. 18
Endnotes								        p. 19



 SPECIAL REPORT 5

Introduction

After the breakup of the Soviet Union, the eight countries of the Greater Caspian Region – Ar-

menia, Azerbaijan, Georgia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan, and Uzbekistan – 

focused intently on establishing their sovereignty and independence.  Initially, some in the West 

expected these countries would naturally – and quickly – become free-market democracies, but 

that “irrational exuberance” did not take into account their deeply ingrained Soviet heritage 

and their historic lack of Western contact and experience.  Access to accurate information 

for citizens of the region has always been a challenge because the countries themselves have 

decidedly mixed reputations for allowing freedom of information and access to the internet.   

However, given the current global Covid-19 pandemic, it has become essential – almost liter-

ally a matter of life and death – for people in the region to have access to the most accurate 

information possible.

It’s a given that the Greater Caspian Region is a strategic crossroad for Russia, China, and the 

West, and that is true for news and information.  In this report, we take a detailed look at the 

foreign news sources available to the people of the region, looking specifically at Russian, Chi-

nese, U.S., and European information sources.  We then look in detail at how the United States 

organizes and implements its media efforts in the region.  This section of the report includes 

interviews with senior officials in the U.S. Department of State’s Global Engagement Center as 

well as at U.S. embassies in the region.  Finally, this report suggests recommendations for both 

the United States and for the Caspian Region countries themselves to consider.

As always, the Caspian Policy Center welcomes your views and comments.  Please contact us 

at info@caspianpolicy.org.



       SPECIAL REPORT 6

International News Sources

The Greater Caspian Region has long been described as a crossroads between East and West.  

This commentary typically refers to economic and transportation issues, but it applies to news 

media as well.  The countries of Central Asia and the Caucasus are exposed to varied, overlap-

ping, sometimes contradictory news reports originating from Russia, China, the United States, 

and Europe.  This chapter provides an overview of foreign outlets available in the region and 

their approaches to reporting the news.

Russian Media
Russian-language writing and broadcasting in its near abroad tries to tap into feelings con-

nected to the common history and legacy of Russian speakers, such as the loss of great-power 

status with the fall of the USSR or the notion that Eurasian civilization is founded on conserva-

tive values like family and Orthodoxy.  Meanwhile, broadcasting in English and other languages 

has a different aim.  Rather than channeling a common identity, which for non-Russian-speak-

ing audiences is less likely to exist, Russian content in other languages tries to undermine insti-

tutions.  The Internet Research Agency in St. Petersburg is particularly engaged in this type of 

disinformation.

RT and Sputnik
RT was described by Thomas de Waal, a preeminent writer on the Caucasus, as the “main 

instrument of Russian propaganda.”  It claims to have a massive audience of over 100 million 

viewers, though many of the figures it cites have been undermined by independent research, 

and accurately assessing its reach and impact is difficult to determine.

First of all, RT and Sputnik’s audiences vary widely across countries and mediums.  For example, 

Sputnik’s reach on Ubzek social media is relatively low.  Its Facebook page has only 8,100 likes,  

whereas RFE/RL’s Uzbek Service has 410,000 and BBC’s has 320,000 in comparison. On televi-

sion, however Uzbek viewers have access to 33 Russian channels, but only 13 non-Russian ones.  

These Russian TV channels have long been a popular, more entertaining alternative to state-run 

TV.

Gauging how well RT and Sputnik are spreading their messages among their audience mem-

bers is challenging as well.  A Caravanserai poll conducted in April 2018 asked 584 Internet 

users from Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, and Uzbekistan if they “trust Russian media out-

lets such as Sputnik and RT?” Forty percent said yes, 37 percent said no, 10 percent said that it 

depends on the subject, 9 percent said they had never heard of Sputnik or RT, and 4 percent 

said they did not know.   In Kazakhstan specifically, 32 percent voted yes and 44 percent voted 

no.  Yet, despite this low level of trust in Russian media, other polls have shown that Kazakhs 

are receptive to its message.  Kazakhstan has experienced the largest decline in positive views 



       SPECIAL REPORT 7

of the West in recent years.  Evidently, RT and Sputnik can still sway public opinion in the re-

gion.

Channel One
Within the Caspian Region, the most impactful Russian network is Channel One, or Perviy 

Kanal.  According to its website, Channel One broadcasts into all Commonwealth of Inde-

pendent States countries and Europe, and most of its international viewership consists of 

Russian-speakers living abroad.  It is among the top Russian-language channels in Uzbekistan 

where citizens are still watching mostly Russian news despite the growth in popularity of Uzbek 

programming in recent years.    Thirty-eight percent of Georgian survey respondents mentioned 

Channel One as a foreign media channel that they watch.   Reportedly, it is among the most 

popular channels in Kazakhstan, where domestic channels are bleeding viewership to Russian 

ones.   Even Kazakhstan’s most popular channel, the domestically-produced Channel One Eur-

asia, carries content from Russia’s Channel One.  In Kyrgyzstan, Russian channels like Channel 

One have free reign of international news, since domestic channels focus exclusively on local 

and national news.  Russian Channels have an edge in countries where domestic news is heavi-

ly state-controlled, since they are perceived as a more interesting, entertaining alternative. 

Channel One, like many other Russian news channels, focuses on international news more than 

domestic Russian news.  For example, an observation of Russian news programming conducted 

on a random Sunday in March 2019 found that Channel One’s main topics of discussion were 

celebrations of the anniversary of Russia’s annexation of Crimea, Ukrainian President Poroshen-

ko’s struggling reelection campaign, Brexit disputes in the UK, terror attacks in New Zealand, 

and the United States and its allies criticizing the Nordstream 2 pipeline.   Only the first and 

last story are related to Russia, and even they are focused on international responses to Rus-

sian actions.

Internet Research Agency
The Internet Research Agency (IRA) spreads disinformation via fake accounts on Facebook, 

Instagram, Reddit, Pinterest, and Twitter.   It was started in 2011 by Putin ally Vyacheslav Volo-

din, now Chairman of the State Duma, to counter domestic opposition in that year’s legislative 

elections.  In its recent operations, it has been funded and led by Yevgeny Prigozhin, a Pu-

tin-affiliated businessman who was indicted by the Mueller investigation in 2018 for his role in 

the IRA.

The IRA’s goal is to undermine institutions that depend on widespread acceptance of their 

legitimacy to function.  The fake accounts work together to create the illusion that many 

members of a certain group (generally a specific political demographic in the United States 

or Europe) hold a certain view in an effort to get real members of that group to bandwagon 

onto that view.  IRA activities are opportunistic, meaning they enter debates that are occurring 



       SPECIAL REPORT 8

organically to exploit and exacerbate authentic divisions among the population.  These actions 

have been confined almost exclusively to the United States and Western Europe and are not 

usually found in the Caspian Region.

United States Media
U.S. Government-backed media initiatives in the Greater Caspian Region are overseen by the 

U.S. Agency for Global Media (USAGM), whose goal is to “inform, engage, and connect peo-

ple around the world in support of freedom and democracy.”   USAGM oversees five networks, 

two of which operate in the Greater Caspian Region: Voice of America (VOA) and Radio Free 

Europe/Radio Liberty (RFE/RL).

Voice of America

Voice of America has an estimated weekly audience of 275.2 million people worldwide; how-

ever, these figures include its African and Latin American services in addition to its services in 

Eurasia.  VOA broadcasts in Armenian, Azerbaijani, Georgian, Russian, and Uzbek with pro-

grams of varying length and effectiveness.

In Armenia, VOA airs a short daily report on U.S. and world news, a longer weekly report of 

editorial pieces, and a segment on Good Morning Armenia.  This totals 1.58 hours of broadcast-

ing per week with a 38.1 percent weekly reach, according to the organization’s numbers.  VOA’s 

Azerbaijani service airs 65 minutes of content per week, including a short news program, a 

longer magazine-style show, and a report on American society.  In Georgia, VOA provides one 

hour per week of news reporting on Georgian public TV with an 8.1 percent reach.  It also reg-

ularly provides analysis on NATO and U.S.-related news for Georgian channels including Achara 

TV, TV Pirveli, and others. VOA’s Russian service airs 8.08 hours of content per week with a 3.1 

percent reach.  The bulk of its efforts go into producing Current Time America, a series of one-

hour newscasts of American news.  Finally, in Uzbekistan, VOA airs one hour of programming 

per week, dedicated to short global news briefs, a longer program analyzing trends in policy, 

economy, and society, and a talk show about Uzbek immigrants in the United States.

Radio Free Europe/Radio Liberty

Radio Free Europe/Radio Liberty reports in 26 languages, including Armenian, Azerbaijani, 

Georgian, Kazakh, Russian, Turkmen, and Uzbek.  It reaches 22 countries, including Afghanistan, 

Armenia, Azerbaijan, Georgia, Iran, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Russia, Tajikistan, Turkmenistan, and 

Uzbekistan.

Unlike Voice of America, which broadcasts world news from an American perspective, RFE/RL’s 

goal is to supplement reporting in areas where free press is not available.  As a result, it often 

focuses more on local stories than global ones and works extensively with local journalists.  It 

broadcasts in both Kazakh and Russian in Kazakhstan; in Tatar, Baskhir, and Russian in Russia; 



       SPECIAL REPORT 9

and in the local languages of most other Caspian countries.

However, RFE/RL is not without critics.  Its Tajik service, Radio Ozodi, came under fire earlier 

this year for being too accommodating to government demands and censorship.   The regional 

directors for Central Asia and the Tajik Service director announced their retirements soon after.   

It is also not impervious to censorship.  In Uzbekistan, the website for RFE/RL’s Uzbek service, 

Ozodlik, is banned.  Umid Bobomatov, an Ozodlik correspondent, was denied entrance into the 

Central Asian country after arriving from Moscow on June 5.   On the other hand, some Western 

critics of RFE/RL contend that it focuses too heavily on negative reporting.

Chinese Media
China’s media presence in the region is, so far, limited to propaganda, not misinformation and 

disinformation.  It follows a much different approach than Russia and the United States when 

getting its content into local news, preferring to work with local journalists or share their con-

tent with local outlets, rather than drawing audiences to their networks.  China’s reach into the 

Caspian region is less extensive than that of Russia or the United States, but it also has a much 

shorter history of media operations there, and could become a more significant factor in the 

future.

CGTV

China Global Television (CGTV) is the international arm of China Central Television (CCTV) and 

“seeks to cover China and the world, reporting the news from a global perspective.”   When it 

launched in 2016, China experts were unimpressed and described the layout as drab and er-

ror-riddled and the stories as uninteresting.

Despite these shortcomings, CGTV has managed to gain footholds in international markets by 

hiring local journalists to write content, thus lending the state-run outlet local credibility.  In 

many cases, this has led to favorable coverage. CGTV also makes inroads into the region via 

content-sharing agreements.  Kazakhstan’s Khabar Agency, the media outlet responsible for 

Kazakh TV, signed one such agreement in 2018, and Afghanistan’s Bakhtar News Agency en-

tered into another that same year.  Unlike Russian networks, CGTV’s content is never untrue; it 

is just slanted to portray the most positive version of China possible.  A CGTV writer described 

himself and his coworkers as “soft propaganda tools – but not to any greater extent than for 

the BBC or al-Jazeera, and certainly nothing like RT.”

Xinhua
Xinhua is important within China as a Communist Party mouthpiece, but it has outward-fac-

ing aims as well.  Xinhua produces content in Chinese, English, Spanish, French, Russian, Por-

tuguese, Arabic, and Japanese.  It also has an active Twitter account, despite Twitter being 

banned in China.



       SPECIAL REPORT 10

Like CGTV, Xinhua hires local journalists to do its reporting.  However, it seems, in some cas-

es, their jobs can be bit more sinister.  A journalist working for Xinhua in Sydney described his 

work highlighting the chaotic Australian political climate as an attempt to undermine faith in 

democracy, a tactic that echoes Russia’s disinformation campaigns.   In Ottawa, a local Xinhua 

journalist said he was told to use his parliamentary press credentials to attend the Dalai Lama’s 

press conference and find out what he discussed with then-Canadian Prime Minister Stephen 

Harper.  However, the journalist was told his reporting would not be used for publication.  Oth-

er former Xinhua journalists describe writing similar confidential reports that were to be sent to 

Chinese officials, not used for publication, a practice that seems more like classic espionage 

than journalism.

SPB TV
China is also making inroads in Over the Top (OTT) content providers in the region.  OTT pro-

viders stream media to viewers over the internet, bypassing broadcast television. SPB TV, the 

largest OTT provider in the Commonwealth of Independent States, has been streaming Chinese 

content since 2013, including media from Xinhua and CCTV.  It even launched a separate app, 

the Belt & Road App, to cater to its audience members interested specifically in content from 

China.



       SPECIAL REPORT 11

European Media
European media as a whole have been criticized for doing too little in Central Asia.  Eu-

rope-Central Asia Monitoring’s review of the EU and European Council’s involvement in the 

region concluded that “there is no strategic approach to developing the media in the region.”   

In fact, European organizations like the Organization for Security and Cooperation in Europe 

(OSCE) have cut their media-support funding.  The OSCE cuts specifically hurt newly-created, 

OSCE-supported media outlets in six of Kyrgyzstan’s regions.  Europe’s disinclination to support 

free media in the region leaves it vulnerable to Russian actions.

BBC
BBC’s World Service reaches 279 million people around the world — specifically 18.8 million 

people across West and Central Asia.  It broadcasts in Azeri, Kyrgyz, Farsi, and Russian, and 

Uzbek.  A quarter of its overall audience is between ages 15 and 24.

World Service was primarily on short-wave radio for most of its history but transitioned to tele-

vision and online platforms in the last 10 years.  Around the same time, it reduced its services in 

Eastern Europe and the former Soviet Union to cut costs.  It began reversing this trend around 

2015 by proposing a satellite TV service for Russian speakers in response to the rise of RT.

That year, the BBC also released a Future of News report in which it argued for increased fund-

ing so that it could continue to compete with foreign rivals.  It described itself as “an ambassa-

dor of Britain’s values and an agent of soft power in the world,” and added that “China, Russia, 

and Qatar are investing in their international channels in ways that we cannot match, but none 

[have] our values and our ability to investigate any story, no matter how difficult.”   The BBC 

has continued to need to fight for funding, but the report offers an insightful look at how it 

views itself and its role in world media.

Euronews
Euronews has some inroads in the Caspian Region.  It broadcasts in Russian and reportedly 

reaches 400 million homes across 160 countries.  In Georgia, 14 percent of survey respondents 

listed Euronews as a foreign media outlet that they watch. 

However, Euronews’ Russia-related coverage has been the subject of criticism, especially in 

Ukraine.  Its Ukraine service was taken over by a pro-Russian Ukrainian oligarch in 2015, shortly 

after Euronews itself changed ownership.  The oligarch, Dmytro Firtash, later abandoned the 

project and it was shut down in 2017. 

ETV+

When concerns over Russian disinformation first hit Western Europe, Baltic countries were 

among the first to respond.  Estonia specifically launched a special news channel in Russian to 



       SPECIAL REPORT 12

reach its sizable ethnic Russian minority.  ETV+ is an offshoot of Estonian public television and 

broadcasts both entertainment and news.  The channel’s internal research reports that the big-

gest share of its audience tunes in during the daily newscast at 8pm.  In fact, one of the chan-

nel’s creators has stated, “Russian-speaking people will watch our news until the end and then 

go to Perviy Baltiyskiy Kanal [an offshoot of Russia’s Channel 1].  So [in] over one hour, they will 

watch two newscasts – the Kremlin one and an independent one.”   As of 2017, ETV+’s audience 

was 150,000 viewers per week, out of a roughly 340,000-strong population of ethnic Russians.



       SPECIAL REPORT 13

The U.S. Experience
and the Necessity of Diplomats

During the Cold War, the U.S. Information Agency (USIA), itself a Cold War creation, main-

tained a high-level rapid-response team to counter Soviet propaganda.  Back then, Moscow 

would often plant its anti-Western propaganda in developing-world newspapers by working 

quietly, person-to-person, with sympathetic, left-leaning journalists in those countries – fre-

quently India, which leaned toward the Soviet Union during the Cold War.  And then, once the 

article was published, Moscow would republish the article in its own mass media and release it 

in foreign languages abroad as if to say, “It’s not just us – here’s what the world thinks.”  With 

the help of U.S. Embassies, USIA’s rapid-response team scoured the Soviet and world mass me-

dia for these articles and countered them point-by-point in articles that they then sent to U.S. 

Embassies and Consulates to release to local journalists.  Of course, this was in the pre-Inter-

net age and depended, to a large extent, on Public Affairs Officers at U.S. Embassies engag-

ing with local and international journalists. 

After the collapse of the Soviet Union in December 1991, the U.S. government began to dial 

back this effort because “we had won.”  And then, in 1998, Secretary of State Madeleine Al-

bright put USIA out of business, merging it into the State Department in a clear signal that the 

Cold War was indeed over, and U.S. public diplomacy took a back seat for at least the next 

decade.  But Russia under President Vladimir Putin and, especially, in the Internet age requires 

more vigorous U.S. engagement in the information sphere.  Further, other U.S. adversaries, like 

al-Qaida and other terrorist groups, make effective use of social media platforms around the 

world, especially after 9/11.

Twelve years ago (2007), Deputy Secretary of State John Negroponte and leaders at the Cen-

tral Intelligence Agency concluded they had excellent information on al-Qaida but no way to 

use it effectively to influence public opinion.  The CIA detailed a group of officers to the State 

Department for a sort of working group that also included a number of military personnel from 

the Department of Defense.  The initial history of this group was mixed because, in part, the 

military and State Department officers did not mesh well.  Nevertheless, this working group 

established the Global Engagement Center (GEC) in the State Department.  

In December 2016, the Obama administration published its National Defense Authorization Act 

for 2017 that included a new mandate for the GEC to lead, direct, and synchronize all U.S. 

government information efforts to counter terrorism and, more generally, to counter disinfor-

mation and propaganda, including from Russia.  Simultaneously, the U.S. European Combatant 

Command and the State Department’s Bureau of European and Eurasian Affairs set up a joint 

unit specifically to counter Russian disinformation and other malign-state actions that focused 

on the information space in Russia and Europe.  However, because of the sometimes-mis-



       SPECIAL REPORT 14

aligned bureaucratic organization of the U.S. government, this did not cover Central Asia, 

which fell under a different regional bureau in the State Department and under a different U.S. 

military combatant command.  Likewise, in December 2016, the U.S. Senate advised the GEC 

explicitly to counter Russian and Chinese disinformation, because at that time the GEC was 

still focused only on counterterrorism.

Currently, the State Department’s Global Engagement Center sees its mission thus:  You 

can’t “rebox” a foreign social-media message.  You need to think ahead and expose patterns 

of disinformation and try to build resilience, setting up indigenous civil-society groups and 

fact-checking organizations in the countries where it matters.  This is all the more urgent in a 

new age of Moscow’s St. Petersburg-based Internet Research Agency, fake news, deep fakes, 

and other electronic media distortions.

NOTE:  The following questions and answers are derived from interviews Ambassador (ret.) 

Richard E. Hoagland conducted with senior GEC officials as well as with U.S. public-diplomacy 

officers serving at U.S. Embassies in the Greater Caspian Region.

Q:  Most broadly, how is the work of the GEC different from traditional public diplomacy?

A:  GEC is not limited to traditional State Department public diplomacy.  It coordinates all 

U.S. government efforts to counter disinformation, identifying problems and using all tools of 

communication: traditional State Department and Defense Department work, as well as psy-

ops, and other means.  GEC has liaison officers from the Department of Defense, the Central 

Intelligence Agency, the National Security Agency, the Defense Intelligence Agency, and the 

Office of Global Media, formerly known as the Broadcasting Board of Governors.  The goal is 

to ensure that the United States projects a coherent message around the world.

Q:  What are the GEC’s primary targets?  How are they chosen?  How much of the GEC’s work 

is classified, covert?

A:  The GEC works from the National Defense Strategy, focusing on counterterrorism, Russia, 

China/DPRK, and Iran.  None of its work is directly covert.  Nor is it a traditional public diplo-

macy “messaging shop.”  Rather, it’s an inter-agency coordinating body seeking to invest U.S. 

government resources properly and effectively.

Q:  Does the GEC target specific messages to counter?  How?  Do you have a unit in the GEC 

that chooses?  Do Public Affairs Officers at embassies request messages?  Do you use algo-

rithms?



       SPECIAL REPORT 15

A:  “You can’t shoot down a message once the damage is already done.”  Work has to be done 

in advance to make key audiences less vulnerable to disinformation and other malign messag-

ing.  Existing and emerging themes and messages, especially from “target countries,” need to 

be identified.  GEC has a core group of analysts to monitor what foreign messages are trend-

ing and also engages private-sector firms “to scrape” global social media.

Q:  What does the GEC do in the Russian language?  Other languages?

A:  It doesn’t focus on Russian language per se, because Russia and other target countries post 

on social media in English and target-country local languages.  The GEC is currently “retooling” 

to cover multiple languages.

Q:  Do we have any metrics that show what percentages of the local populations actually ac-

cess these programs?

A:  That’s not exactly the right question.  It varies from message to message.  GEC does not 

necessarily counter and then track specific messages; rather, it works to get out our own mes-

sage.  GEC then monitors the effect of its influence campaigns broadly, across all interagency 

platforms.  

Q:  More broadly, what are the current U.S. government programs to counter Russian propa-

ganda and disinformation, and how do they operate?

A:  It’s important to remember that all traditional public-diplomacy work continues on the 

ground, in the field, at U.S. Embassies, Consulates, and other Missions around the world.  

Talking with local and international journalists and other opinion makers happens on-the-

ground every day.  Nothing can ever replace person-to-person contact.  What happens in the 

field is fundamental to getting the U.S. message out.

Q:  Do we distinguish between pushing our own views and countering specific instances of 

Russian disinformation?  Does the GEC have a specific team that monitors what Russia is push-

ing out?

A:  Yes, the GEC has a Russia team, as well as liaisons from the appropriate military strategic 

commands.  But the role of the GEC is to push out our own message, not reactively to count-

er others’ specific messages.  Countering specific malign messages continues to be the job 

of traditional public diplomacy officers and other diplomats on the ground around the world.  

Further, those U.S. public-diplomacy officers around the world can ask the GEC for funding for 

specific ideas they have for new programs but for which they lack financial resources.



       SPECIAL REPORT 16

Q:  All U.S. Embassies and Consulates, as well as Ambassadors and Principal Officers, have 

their own official web sites on Facebook, Instagram, Twitter, and others.  Do we also post our 

messages on Russian-language sites like vKontakte.ru, Yandex.ru, Odnoklassniki.ru, and other 

similar sites?  If yes, are U.S. Embassy local employees solely responsible for what appears on 

these sites, or do we have language-capable officers to supervise what reaches the foreign 

public?

A:  U.S. Embassies in the countries of the former Soviet Union, including the countries of the 

Greater Caspian Region, all do this, especially U.S. Embassy Moscow.  Local employees in all 

the relevant embassies are largely responsible for this daily work, with general supervision from 

their American managers.  Nevertheless, human nature is human nature, and once in a while 

“the other side” can “turn” a local employee for its own purposes.  This is rare, but it does hap-

pen.

Q:  In the best of all possible worlds, if you had blue-sky liberty and funds, how would you like 

to improve our current information efforts?

A:  All U.S. Embassy officers should be trained to be Public Diplomacy Officers and should 

serve from time to time in specific public diplomacy jobs.  We’ve got to stop stove-piping 

among political officers, economic officers, public diplomacy officers, and even others.  Fur-

ther, serious thought should be given to redefining the mission of the Bureau of Educational 

and Cultural Affairs that is currently responsible for almost all U.S.-government education-

al and professional exchange programs and other cultural programs.  Its traditional mission 

to serve the long-term interests of the United States through people-to-people programs is 

certainly valid and must continue, but it’s not nimble enough to pivot quickly to serve current 

needs.  Further, U.S. diplomats in those educational and cultural roles have wide latitude to 

design their on-the-ground programs and sometimes exasperate their Ambassadors by focus-

ing on projects and programs that promote “woke” U.S. values, even if they are pre-mature and 

sometimes not even appropriate for local audiences.  In the best of all possible worlds, long-

term, people-to-people exchange programs still have significant value – look how China is up-

ping its game in this area as it seeks to emerge as the leading world country!  But in an era of 

diminished resources for diplomacy, and as the current U.S. Administration seeks to cut funding 

for the State Department, the United States might need to review where and how it can do the 

most good.

Bottom Line?
While the “information wars” of the past continue to this day, we are now in a new and enor-

mously more complex e-world that no one could ever have foreseen a generation ago.  Even 

so, the essential part of public diplomacy happens on the ground at U.S. Embassies and Con-

sulates where American diplomats go “the last three feet” to build trustful and enduring per-



       SPECIAL REPORT 17

sonal relationships “to get our message out.” All the electrons in the universe can assist but will 

never replace the people-to-people factor.



       SPECIAL REPORT 18

Recommendations

•	 As members of the United Nations and the Organization for Security and Cooperation in 

Europe, the countries of the Caspian Region should strive to meet those international or-

ganizations’ goals for freedom of information and access to the internet, especially at this 

time of a global health crisis.

•	 Given the new global environment of fake news and internet bots, the U.S. government 

cannot counter every bit of inaccurate information broadcast or available online in the 

Caspian Sea region.  The Global Engagement Center is a worthy effort that works to get 

the U.S. views into the information mix, but it is inadequate.  Therefore, funding and the 

number of personnel available for “boots on the ground” – the Foreign Service Press and 

Information officers in the U.S. embassies in the region – should be significantly increased 

in order to enhance people-to-people diplomacy, once it is safe for  diplomats to return to 

U.S. embassies in the region. 

•	 The U.S. government should provide funding to increase significantly the hours and person-

nel necessary that its language services – VOA and RFE/RL – broadcast in the region.   

As always, we welcome your views and comments. Please contact us as info@caspianpolicy.org. 



       SPECIAL REPORT 19

Endnotes

i Maksim Yeniseyev, “Revelations Erode Uzbekistanis’ Trust in Russia-Backed Media Outlets,” Caravanserai,last modified 

April 4, 2016, http://central.asia-news.com/en_GB/articles/cnmi_ca/features/2018/04/16/feature-01
ii Ibid.
iii  “Almost Half of Central Asians Don’t Trust Russian Media Outlets: Poll,” Caravanserai, last modified May 3, 2018, 

http://central.asia -news.com/en_GB/articles/cnmi_ca/features/2018/05/03/feature-03
iv Nozima Davletova, “Perspectives: Uzbekistan: For Russia, Soft Power is Just Business,” Eurasianet,last modified June 

19, 2019, https://eurasianet.org/perspectives-uzbekistan-for-russia-soft-power-is-just-business
v “NDI: Public Attitudes in Georgia, April 2015,” CaucasusResearch Resource Center, accessed June 27, 2019, https://

caucasusbarometer.org/en/na2015ge/FRWRT/
vi “Journalists Fret as Russian Media Swamp Kazakhstan,” The Moscow Times, last modified November 18, 2014, https://

www.themoscowtimes.com/2014/11/18/journalists-fret-as-russian-media-swamp-kazakhstan-a41485
vii “A Sunday Night on Russian TV,” EU vs Disinfo, last modified April 1, 2019, https://euvsdisinfo.eu/a-sundaynight-on-

russian-tv/
viii Suzanne Spaulding, Devi Nair & Arthur Nelson, “Russia ’s Attacks on Democratic Justice Systems,” Center for Stra-

tegic and International Studies, accessed July 2, 2019, https://www.csis.org/features/russias-attacks-democraticjus-

tice-systems
ix “Who We Are: Mission,” U.S. Agency for Global Media, accessed July 15, 2019, https://www.usagm.gov/whowe-are/

mission/
x Peter Leonard, “US-Funded BroadcasterUnder Scrutiny for Enabling Tajikistan’s Strongman Rule,” Eurasianet, last 

modified March 26, 2019, https://eurasianet.org/us-funded-broadcaster-under-scrutiny-for-enabling-tajikistans-

strongman-rule

 xi “RFE/RL CentralAsia Directors To Resign,” Radio Free Europe/Radio Liberty, last modified April 2, 2019, https://

pressroom.rferl.org/a/rferl-central-asia-directors-to-resign/29857306.html
xii   Umid Bobomatov, Facebook Post, last modified June 5, 2019, https://www.facebook.com/photo.php?fbid=245417

0907980055&set=a.133520030045166&type=3&theater 
xiii  “About Us - China Global Television Network,” CGTN, accessed July 9, 2019, https://www.cgtn.com/about-us xiv 
xiv David Bandurski, “The Baffling Makeoverof CCTV Global,” Chinese Media Project, last modified January 5, 2017, 

http://chinamediaproject.org/2017/01/05/the-baffling-makeover-of-cctvs-global-push/
xv Ibid.
xvi Gulnura Toralieva, “The EU’s Approach to the Development of Mass Media in Central Asia,” Europe-Central Asia 

Monitoring, last modified June 5, 2009, https://eucentralasia.eu/2009/06/the-eus-approach-to-the-developmentof-

mass-media-in-central-asia/
xvii John Plunckett, “World Service CutsWill Reduce UK’s Global ‘Soft Power’, BBC Report Wa rns,” BBC World Service, 

last modified January 28, 2015, https://www.theguardian.com/media/2015/jan/28/bbc-world-service-cutsuk-global-

soft-power
xviii “NDI: Public Attitudes in Georgia, April 2015,” Caucasus Research Resource Center, accessed June 27, 2019, 

https://caucasusbarometer.org/en/na2015ge/FRWRT/
xix Chris Dziadul, “Euronews Closes Ukrainian Service,” Broadband TV News, last modified May 22, 2017, https://www.

broadbandtvnews.com/2017/05/22/euronews-closes-ukrainian-service/
xx Ibid. 



1015 15th ST NW, SUITE 380
WASHINGTON, DC 20005
202.846.6958
INFO@CASPIANPOLICY.ORG
CASPIANPOLICY.ORG


